Grapefruit? why not!

Γκρέιπφρουτ: ένας χειμωνιάτικος θησαυρός στο πιάτο σας!

Από πού ήρθε;
Tο γκρέιπφρουτ (Grapefruit) είναι οπωροφόρο δέντρο της τάξης των σαπινδωδών, του γένους κίτρος και της οικογένειας των ρουτιδών (εσπεριδοειδών), αγγειόσπερμο δικότυλο φυτό και καλλιεργείται για τον ομώνυμο καρπό του. Είναι ένα υβρίδιο με καταγωγή από τα Μπαρμπάντος ως μια τυχαία διασταύρωση μεταξύ δύο εισαγώμενων ειδών, γλυκό πορτοκάλι (Γ sinensis) και pummelo ή είδος κίτρου (Γ grandis), οι οποίες εισήχθησαν από την Ασία το δέκατο έβδομο αιώνα. Όταν βρέθηκε , ονομάστηκε ο “απαγορευμένος καρπός”. Θεωρείται πολύ πιθανό ότι το γκρέιπ-φρουτ αποτελεί μετάλλαξη της φράπας.

grapefruit

grapefruit

Ο καρπός είναι κίτρινου χρώματος όταν ωριμάσει και στο μέγεθος είναι μεγαλύτερος από αυτόν της πορτοκαλιάς. Πάντως το μέγεθος του ποικίλει ανάλογα με το είδος και τις συνθήκες καλλιέργειας. Η σάρκα του έχει κίτρινο, ροζ ή κόκκινο χρώμα, ανάλογα με την ποικιλία είναι μαλακή και χυμώδης και η γεύση της είναι γλυκόξινη. Η φλούδα είναι λεία και η γεύση της είναι έντονα πικρή. Τρώγεται σκέτο ως φρούτο, αν και περισσότερο καταναλώνεται σε χυμούς και συνήθως με την προσθήκη και άλλων φρούτων.

Τι θέση έχει στην καθημερινή διατροφή;

  • Η διατροφική αξία του συγκεκριμένου φρούτου είναι αξιόλογη, αφού είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά (όπως βιταμίνες Α, C και Ε), βιταμίνες Β3 και Β5. Μάλιστα όταν ο καρπός είναι ώριμος, είναι πιο πλούσιος σε αυτά. Είναι τόσο μεγάλη η περιεκτικότητά σου σε βιταμίνη C που ½ γκρέιπφρουτ παρέχει το 70% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης. Γιατί αυτό είναι σημαντικό; Διότι η βιταμίνη C λειτουργεί σαν ασπίδα στο σώμα. Μεταξύ άλλων συμμετέχει στον σχηματισμό κολλαγόνου, επιταχύνει την επούλωση πληγών, βοηθά στην υγεία των ούλων, μειώνει τα συμπτώματα του κοινού κρυολογήματος και διευκολύνει την απορρόφηση του σιδήρου.
  • Όπως και το πορτοκάλι, είναι πλούσιο σε πολυφαινόλες και φυτοθρεπτικά συστατικά, όπως το λυκοπένιο. Μάλιστα το λυκοπένιο είναι η ένωση που δίνει το κόκκινο χρώμα στη συγκεκριμένη ποικιλία του, γνωστό για τις αντικαρκινικές του ιδιότητες, επειδή δρα ενάντια στις ελεύθερες ρίζες.
  • Τα φυσικά αντιοξειδωτικά στα φρούτα και τα λαχανικά θα σας βοηθήσουν ώστε το σώμα σας λειτουργεί στα καλύτερά του. Έτσι καταναλώνοντας μια διατροφή που να ανταποκρίνεται στις συνιστώμενες ημερήσιες προσλήψεις σε φρούτα και λαχανικά είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να δώσετε στο σώμα σας μια ισχυρή άμυνα κατά των ασθενειών. Τα φρούτα και τα λαχανικά δρουν προστατευτικά για την υγεία στη μείωση του κινδύνου της στεφανιαίας νόσου, εγκεφαλικού επεισοδίου και ορισμένων μορφών καρκίνου.
  • Το γκρέιπφρουτ είναι ένα φρούτο χαμηλό σε θερμίδες, που στερείται κορεσμένων λιπαρών, χοληστερόλης και άλατος. Είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες και ο πολτός του παρέχει πηκτίνη η οποία είναι μια διαλυτή φυτική ίνα και έτσι η κατανάλωσή του βοηθά στην λύση της δυσκοιλιότητας. Με αυτές του τις ιδιότητες μπορεί να βοηθήσει και στην απώλεια βάρους, στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής.
  • grapefruit and nutritionΥπάρχουν περιορισμοί στην κατανάλωσή του;

Ωστόσο δεν μπορούν όλοι να το γευτούν διότι αλληλεπιδρά με αρκετά φάρμακα (π.χ. στατίνες, ανοσοκατασταλτικά, αντιυπερτασικά κ.α.). Συνήθως αυξάνει την δράση των φαρμάκων με ορατό τον κίνδυνο να παρουσιάσουν οι ασθενείς αντιδράσεις υπερδοσολογίας. Αυτό οφείλεται σε μία ομάδα χημικών ουσιών που εκ φύσεως υπάρχουν στο γκρέιπφρουτ και λέγονται φουρανοκουμαρίνες.

 

 

 

Γνωρίζετε ότι:

Το όνομά τους προήλθε από το πώς μεγαλώνουν και ωριμάζουν πάνω στο δέντρο, συγκεντρωμένα σαν τσαμπί από σταφύλι.
• Μπορείτε να τα αποθηκεύσετε σε θερμοκρασία δωματίου για 1 εβδομάδα και στο ψυγείο για 2-3 εβδομάδες.
• Μπορείτε να το αναμείξετε με άλλα φρούτα, γιαούρτι και πάγο και να φτιάξετε ένα δροσιστικό φρουλάτο;
• Δίνει ιδιαίτερη γεύση όταν προστίθεται σε ωμή πράσινη σαλάτα και ακόμα καλύτερα σε συνδυασμό με ξηρούς καρπούς.
• Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός γκρέιπφρουτ και φράπας, ακολουθούμενη από τις ΗΠΑ και το Βιετνάμ.

Βιβλιογραφία:

•http://www.whatscooking.fns.usda.gov/sites/default/files/factsheets/HHFS_GRAPEFRUIT_FRESH_December2012.pdf
• http://www.nourishmentforlife.org
• https://el.wikipedia.org/wiki/Γκρέιπφρουτ
• http://www.onegreenplanet.org

This entry was posted in Diet Secrets. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *